PERIOADELE COPILĂRIEI



Este o perioadă din viaţa de la naştere până la pubertate (15-16 ani) perioadă în care organismul uman se află în continuă modificare datorită proceselor de creştere şi dezvoltare intensă.
Creşterea – caracteristică copilăriei reprezintă un proces evolutiv continuu în care organele reprezintă diferenţieri structurale şi funcţionale. Procesul de creştere şi dezvoltare nu interesează toate organele şi sistemele în mod egal într-o anumită perioadă, existând ritmuri diferite de creştere şi dezvoltare. De asemenea reactivitatea organică şi patologică legată de aceste perioade este diferită motiv pentru care copilărie se împarte în 3 perioade principale.
1. Prima copilărie – se întinde de la naştere până la vârsta de 3 ani, vârstă la care se termină apariţia dentiţiei de lapte (temporare).
Această perioadă are mai multe diviziuni şi anume :
-         perioada de nou născut (neonatală) = prima lună de viaţă.
-         perioada de sugar = 30 zile – 1 an.
-         perioada de copil mic sau antepreşcolar = 1 – 3 ani.
Caracteristicile acestei :
-         creşterea accentuată în greutate şi lungime
-         nutriţie intensă şi nervi nutriţionale crescuţi ceea ce determină creşterea intensă
-         alimentaţia specială, adaptată atât nervilor nutriţionale, cât şi posibilităţilor de digestie reduse.
-         apariţia dentiţiei de lapte.
-         dezvoltarea neuropsihomotorie rapidă.
-         dependenţa de mediul înconjurător şi nevoia de îngrijire specială.
-         din punct de vedere patologic acestă perioadă are un caracter special determinată de :
Ø acţiunea factorilor genetici
Ø acţiunea factorilor intranatale
Ø acţiunea malformaţiilor congenitale
Ø imunitatea activă redusă
Ø acţiunea germenilor asupra aparatului respirator, digestiv, ureche medie, SN.
Ø prezenţa tulburărilor acute sau cronice de nutriţie şi digestie
Ø mortalitate infantilă mare
2. Copilăria a 2-a – sau vârsta preşcolară se întinde de la 3 ani la 6-7 ani. În această perioadă caracteristic avem :
-         creşterea staturală şi ponderală este mult mai redusă decât în prima perioadă
-         nevoile nutriţionale sunt mai reduse
-         dezvoltarea psihomotorie este progresivă concomitent cu dezvoltarea tot mai complexă a SN.
Se perfecţionează vorbirea, sporesc cunoştinţele, atenţia spontană şi copii devin mai siguri şi mai îndemânatici.
-         reactivitatea organică se modifică apropiindu-se tot mai mult de ce-a a adultului.
-         din punct de vedere patologic morbiditatea este mai redusă, predomină accidentele de casă şi bolile transmisibile
-         mortalitatea la această vârstă este mai redusă
2. Copilăria a 3-a – sau vârsta şcolară se întinde de la vârsta de 6-7 ani la 16 ani. Se împarte în două subgrupe :
-         şcolar mic 6 – 7 ani la 10 – 11 ani
-         pubertate – fete 11 – 13 ani
                            - băieţi 13 – 16 ani

Caracteristic pentru această perioadă :
    a) perioada de şcolari mic :
-         creşterea staturală şi ponderală la început lentă se accelerează în ultimii 2 ani ai perioadei
-         apare dentiţia definitivă
-         se maturează zonele corticale ale creierului dezvoltându-se continuu intelectual
-         morbiditatea este dominată de : - reumatism, tuberculoză, afecţiuni renale, accidente.
-         morbiditate redusă
b) pubertatea corespunde maturării aparatului şi funcţiei de reproducere. Se caracterizează prin :
-         apariţia menstruaţiei la fete 12 – 14 ani
-         apariţia spermatozoizilor viabili la băieţi
-         creştere statură ponderală inegală şi anume după o creştere intensă înainte de pubertate
-         salt prepubertan, se încetineşte creşterea în lungime şi se accentuează creşterea în greutate, corpul căpătând un aspect armonios
-         dezvoltarea intelectuală este intensă dar apare o anumită labilitate neuropsihică
-         scade rezistenţa la infecţii şi organismul devine receptiv la unele boli.

Formular de contact

Nume

E-mail *

Mesaj *