Este o perioadă din viaţa de la
naştere până la pubertate (15-16 ani) perioadă în care organismul uman se află
în continuă modificare datorită proceselor de creştere şi dezvoltare intensă.
Creşterea – caracteristică copilăriei reprezintă un proces
evolutiv continuu în care organele reprezintă diferenţieri structurale şi
funcţionale. Procesul de creştere şi dezvoltare nu interesează toate organele
şi sistemele în mod egal într-o anumită perioadă, existând ritmuri diferite de
creştere şi dezvoltare. De asemenea reactivitatea organică şi patologică legată
de aceste perioade este diferită motiv pentru care copilărie se împarte în 3
perioade principale.
1. Prima copilărie – se
întinde de la naştere până la vârsta de 3 ani, vârstă la care se termină
apariţia dentiţiei de lapte (temporare).
Această perioadă are mai multe diviziuni şi anume :
-
perioada de nou născut (neonatală)
= prima lună de viaţă.
-
perioada de sugar = 30 zile – 1 an.
-
perioada de
copil mic sau antepreşcolar = 1 – 3 ani.
Caracteristicile acestei :
-
creşterea accentuată în greutate şi
lungime
-
nutriţie intensă şi nervi
nutriţionale crescuţi ceea ce determină creşterea intensă
-
alimentaţia specială, adaptată atât
nervilor nutriţionale, cât şi posibilităţilor de digestie reduse.
-
apariţia dentiţiei de lapte.
-
dezvoltarea neuropsihomotorie
rapidă.
-
dependenţa de mediul înconjurător
şi nevoia de îngrijire specială.
-
din punct de vedere patologic
acestă perioadă are un caracter special determinată de :
Ø
acţiunea factorilor genetici
Ø
acţiunea factorilor intranatale
Ø
acţiunea malformaţiilor congenitale
Ø
imunitatea activă redusă
Ø
acţiunea germenilor asupra
aparatului respirator, digestiv, ureche medie, SN.
Ø
prezenţa tulburărilor acute sau cronice
de nutriţie şi digestie
Ø
mortalitate infantilă mare
2. Copilăria a 2-a – sau
vârsta preşcolară se întinde de la 3 ani la 6-7 ani. În această perioadă
caracteristic avem :
-
creşterea staturală şi ponderală
este mult mai redusă decât în prima perioadă
-
nevoile nutriţionale sunt mai
reduse
-
dezvoltarea psihomotorie este
progresivă concomitent cu dezvoltarea tot mai complexă a SN.
Se
perfecţionează vorbirea, sporesc cunoştinţele, atenţia spontană şi copii devin
mai siguri şi mai îndemânatici.
-
reactivitatea organică se modifică
apropiindu-se tot mai mult de ce-a a adultului.
-
din punct de vedere patologic
morbiditatea este mai redusă, predomină accidentele de casă şi bolile
transmisibile
-
mortalitatea la această vârstă este
mai redusă
2. Copilăria a 3-a – sau vârsta
şcolară se întinde de la vârsta de 6-7 ani la 16 ani. Se împarte în două
subgrupe :
-
şcolar mic 6 – 7 ani la 10 – 11 ani
-
pubertate – fete 11 – 13 ani
-
băieţi 13 – 16 ani
Caracteristic
pentru această perioadă :
a) perioada de şcolari mic :
-
creşterea staturală şi ponderală la
început lentă se accelerează în ultimii 2 ani ai perioadei
-
apare dentiţia definitivă
-
se maturează zonele corticale ale
creierului dezvoltându-se continuu intelectual
-
morbiditatea este dominată de : -
reumatism, tuberculoză, afecţiuni renale, accidente.
-
morbiditate redusă
b)
pubertatea corespunde maturării aparatului şi funcţiei de reproducere. Se
caracterizează prin :
-
apariţia menstruaţiei la fete 12 –
14 ani
-
apariţia spermatozoizilor viabili
la băieţi
-
creştere statură ponderală inegală
şi anume după o creştere intensă înainte de pubertate
-
salt prepubertan, se încetineşte
creşterea în lungime şi se accentuează creşterea în greutate, corpul căpătând
un aspect armonios
-
dezvoltarea intelectuală este
intensă dar apare o anumită labilitate neuropsihică
-
scade rezistenţa la infecţii şi
organismul devine receptiv la unele boli.